úterý 21. června 2016

Bábovky

Bezpochyby nejvíce recenzovanou a diskutovanou knihou za posledních pár dní nebo možná i týdnů jsou  Bábovky české autorky Radky Třeštíkové. Dokonce si nejednou vysloužily tituly: kniha letoštního léta, must have na letošní dovolenou, apod. A vlastně, proč ne, dámy?  

Vstup Bábovek na (knižní) trh provázela, nebo spíš ještě stále provází, docela rozsáhlá marketingová kampaň. A jelikož nejednou mou oblíbenou blogerkou byly Bábovky vychváleny téměř do nebes, do marketingových sítí jsem se úspěšně chytla a ebook objednala. Ale já se vždy příjemnou reklamou nechám zlákat. Asi je to deformace z povolání. 

Ale všechny recenze mají v podstatě pravdu, zejména v pasážích, ve kterých se protínají. Kniha je neobvykle čtivá (svědčí o tom i to, že já měla 328 stran přečtených ze dne na den), rychle čtení odsýpá, je návyková, a je dost obtížné se od ní odtrhnout, místy se nad absurditou příběhu pousmějete, jindy máte doslova vztek, a jediné, co si přejete je, nikdy se postavám, ženám, jejichž životní osudy Radka Třeštíková líčí, nepodobat. 

@KnihyAcademia, via Twitter

Rebeka, Karolína, Miluška, Johana, Saša, Květa, Nikola, Alena, Magda, Renata, Linda, Lenka

12 žen, 12 kapitol a 12 příběhů, 12 životních osudů

Pravděpodobně taky 12 můžů, nebo o něco víc či míň
Stejně tak kolem 12 dětí, 12 matek, 12 rodičů, míň nebo víc

Všech jmenovaných 12 žen něco spojuje navzájem, některé o poutu, které je pojí navzájem vědí, některé ne. Některá pouta jsou silnější, než jiná. Někdy jde pouze o to, že žijí ve stejném domě, že se potkaly v nemocnici nebo jsou kamarádky. Často jde ale o propojení mnohem hlubší...

Radka Třeštíková v Bábovkách nejednou otevírá téma nevěry, lži, partnerských vztahů a jejich problémů, a také (a hlavně) rodičovství a problémů a úskalí s ním spojených. Autorce se podařilo pokrýt snad všechny varianty úskalí společného soužití dvou lidí, a zároveň také všechny "problémy" trápící dnešní společnost. Od homosexuality po nechtěná početí přes nemožnost početí, až po úmrtí. Sama jsem se při čtení občas ztrácela v tom, kdo je vlastně kdo, a co má s touhle společného. Nechápu tedy, že Radka zvládla celou tuto smyčku ukočírovat. 

Neříkám, že by si Bábovky nemohl přečíst nějaký můž, ale já jsem si knížku zaškatulkovala do pomyslné kolonky "knihy pro ženy". Nicméně jistě pro ženy každé generace. Však každá v ní můžeme najít něco, a aspoň s jednou z dvanácti se v něčem (nejspíš bohužel) ztotožnit. 

Ono se totiž na jednu stranu může zdát, že Bábovky jsou tou pravou odpočinkovou knížkou na dovolenou. Knížkou, u které netřeba přemýšlet. Tohle zdání ale klame. V Bábovkách je tolik hořkosti a vážnosti zároveň, že já nad tím ještě několik hodin po přečtení musím přemýšlet. 

Doufám, že v reálném životě jde jen o hodně dobře promyšlenou fikci. Já prostě ráda věřím na pohádky a tohle všechno podvádění na mě působí trochu smutně. 

Každopádně ale klidně Bábovky na seznam "must read" též zařadím. Mě to prostě bavilo a jsem ráda, že se na našem českém políčku takové skvosty rodí! 

Žádné komentáře:

Okomentovat